De laatste twee maanden van 2014 - Reisverslag uit Nafferton, Verenigd Koninkrijk van Bente Jong - WaarBenJij.nu De laatste twee maanden van 2014 - Reisverslag uit Nafferton, Verenigd Koninkrijk van Bente Jong - WaarBenJij.nu

De laatste twee maanden van 2014

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

27 December 2014 | Verenigd Koninkrijk, Nafferton

Hallo iedereen,

Ik zit alweer vier maanden in Engeland en de tijd vliegt voorbij. Tot nu toe gaat het hier heel erg goed en heb ik het nog steeds enorm naar mijn zin. Ik merk wel dat het wat moeilijker wordt door kerst en oud & nieuw, maar ik heb hier genoeg afleiding.

In November ging alles zijn gangetje. Ik ben weer een dagje naar Hull geweest met Britt om cadeautjes te kopen voor Michele haar verjaardag.

Ook heb ik weer een netbal training gehad, maar daar komt niet zoveel meer van terecht. Ik vond het team waar ik in speelde niet heel erg leuk, omdat het allemaal verdeelt was in clubjes en voor mijn gevoel kwam ik daar niet helemaal tussen. Daarom heb ik besloten om er voorlopig niet verder mee te gaan. Maar dat betekent niet dat ik niet aan het sporten ben. Ik ga regelmatig naar de sportschool en er werd op school ook een rugby wedstrijd georganiseerd waarvoor ik werd gevraagd om mee te doen. Ik wilde wel eens kijken wat het nou precies was, dus heb ik ja gezegd. Rugby is ontzettend groot in Engeland en de meerderheid van de jongens op onze school speelt rugby. We hebben een aantal trainingen gedaan voor de wedstrijd. Ik vond het erg leuk! Iedereen was ontzettend fanatiek en deed heel enthousiast mee. Als dit op school in Nederland werd georganiseerd, zou het nooit van de grond zijn gekomen. Dus het was leuk om te zien dat iedereen het zo serieus nam.

Op vrijdag 12 december was het dan zover: Y12 vs Y13. De laatste les voor de wedstrijd was Frans samen met Katherine. We waren beide heel erg zenuwachtig, omdat de hele school naar deze rugby wedstrijd zou komen kijken. We mochten wat eerder weg bij Frans om ons om te kleden. We hebben eerst met het hele team een warming-up gedaan en toen begon de wedstrijd. We begonnen eigenlijk direct al heel erg goed en Y13 kon niks tegen ons beginnen. Elke keer als je iemand tackelde dan juichte het publiek heel hard. Het was een hele ervaring en we hebben uiteindelijk gewonnen met 15-0 (1 keer scoren levert direct 5 punten op).

Verder was in november Michele ook nog jarig. Ik had cadeautjes gekocht voor haar en we hebben er een leuke dag van gemaakt. Die avond had ik een feestje bij Molly en toen kwamen Luna, Karen en Britt hier slapen. Het was heel erg gezellig met z’n vieren.

En toen was het ook alweer december. Op 3 december gingen we met school schaatsen in York. Dit was ook een erg leuke ervaring. We gingen met meer dan 70 leerlingen er naar toe. Maar omdat ze de registratie niet goed hadden bijgehouden, hadden ze een leerling te veel en die paste niet meer in een van de drie bussen. En die leerling was Britt. Toen hebben ze een extra busje geregeld voor Britt en mij, want ik vond het sneu voor Britt dat ze alleen moest zitten. Maar we hebben er wel keihard om kunnen lachen. En omdat Cameron en Joe het ook weer zielig vonden dat Britt en ik alleen met z’n tweeën waren, besloten zij ook nog om in ons busje te gaan zitten. Volgens mij hebben wij de leukste reis erna toe gehad! Toen we daar aankwamen hebben we eerst wat gegeten en toen mochten we onze schaatsen aantrekken. Toen de leerlingen erachter kwamen dat Britt en ik konden schaatsen zonder de reling vast te houden, vroegen hoe dat kwam. We hebben natuurlijk even uitgelegd dat Nederlanders over het algemeen vrij goed zijn in schaatsen en dat er in de winter ook wel eens natuurijs ligt in Nederland waar we op schaatsen. Even later kwam een van de leerlingen naar ons toe en die vertelde dat mensen dachten dat wij elke winter schaatsend naar school gingen. Dit was natuurlijk erg grappig om te horen! Het was een hele leuke avond!

Twee dagen daarna was het alweer 5 december en dat hebben Britt en ik natuurlijk ook niet overgeslagen. We hadden beide cadeautjes voor elkaar gekocht, een gedicht gemaakt en ik had pepernoten mee naar school genomen die heit en mem hadden opgestuurd. Veel mensen vroegen wat we aan het doen waren en toen hebben we deze bijzondere traditie ook even uitgelegd. De conclusie van de Engelsen waren; Nederlanders hebben twee keer per jaar kerst. Ik vind het heel erg leuk om deze cultuurverschillen te zien, maar ook hoe anderen onze cultuur opvatten. Die avond hadden we ook nog een feestje van Louis in Burton Agnes. Het was in een hele grote schuur en er waren heel veel mensen. We hebben een erg leuke avond gehad.

Ook hebben we deze maand een aantal keer een lunch bij onze local rep Sue Lily gehad. Hier praten we dan over ons jaar en wat we er van vinden en of we ook problemen hebben. Ik vind het altijd erg gezellig en het eten is ook hartstikke lekker.

De laatste dag voor de kerstvakantie hadden we tijdens Frans een kerstlunch en na schooltijd was er een Christmas Review opgevoerd door leraren en leerlingen van de sixth form. Dit was erg leuk om te zien, daarna ben ik samen met Luna, Karen en Britt naar Wetherspoons (lokale pub) geweest. We hebben hier gegeten en kerstcadeautjes uitgewisseld. Het was erg leuk om de vakantie zo te beginnen.
De dag erna hadden we alweer een feestje. Ik heb die avond bij Britt geslapen. Het was leuk om al onze vrienden van school nog een keer te zien voor kerst!

En gister was het dan kerst. Op Eerst Kerstdag kwam ik naar beneden en hebben we een heel licht ontbijt gehad. Daarna mochten ik en Mathew (zoon van Michele) onze cadeautjes uitpakken. Ik heb hele leuke cadeautjes gekregen. Rond 2 uur hadden we dan ons grote kerst diner. We hadden de echte traditionele kalkoen. Daarna hebben Michele en ik een wandeling door het dorp gemaakt en toen we thuis kwamen hebben we de film Frozen gekeken en kerst pudding gehad. De rest van de dag hebben we ook alleen maar films en televisie gekeken. Op Boxing Day was het eigenlijk niet heel veel anders, maar het was wel leuk om mee te maken hoe ze hier kerst vieren.

Dat was het tot nu toe.

Kind Regards,

Bente

  • 27 December 2014 - 17:20

    Mem:

    Nice hoor!

  • 27 December 2014 - 20:11

    Aggie:

    Wat een leuk verhaal, Bente.

  • 27 December 2014 - 23:19

    Britt:

    wat een avonturier ben jij zeg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Nafferton

Bente

Op deze pagina staan reisverslagen over mijn uitwisselingsjaar in Engeland en over mijn tijd als student in Berlijn.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 14161

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Studeren in Berlijn

27 Augustus 2014 - 23 Mei 2015

A Year Abroad

Landen bezocht: