Mijn tweede maand in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu Mijn tweede maand in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu

Mijn tweede maand in Berlijn

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

21 Mei 2018 | Duitsland, Berlijn

Hallo,

Daar ben ik weer. Het is alweer een hele tijd geleden dat ik wat geschreven heb, dus het leek me een goed idee om een update te geven over mijn tijd in Berlijn.

Ik zit inmiddels al een paar weken op school. Ik volg de vakken English for Business Communication, Spaans, Marketing Grundlagen, Methoden für Empirische Marktforschung en Strategien der Wirtschaftskommunikation. De eerst drie genoemde vakken gaan me goed af, omdat ik deze vakken natuurlijk ook al in Nederland heb gevolgd. De andere twee vakken vind ik lastiger, maar de afgelopen weken gaat het steeds beter en kan ik ook steeds meer verstaan wat er tijdens de colleges gezegd wordt.

Het contact met de Duitse studenten verloopt nog wel wat stroef. De Duitse studenten hebben vaak al "kliekjes" gevormd, waardoor het lastig is daar tussen te komen. Het onderwijs in Duitsland zelf is ook wat onpersoonlijker. Docenten doen bijvoorbeeld geen moeite om je naam te leren kennen en er is geen aanwezigheidsplicht. Je bent overal zelf verantwoordelijk voor.

Wat wel heel bijzonder is, is dat de studenten op de tafel beginnen te kloppen als het college is afgelopen om een applaus te geven aan de docent. Vooral de eerste keer dat ik dit meemaakte, was het heel gek! Nu klop ik lekker mee met de rest.

Mijn korfbalcarrière als international is inmiddels ook van de grond gekomen. Ik heb de juiste sporthal kunnen vinden! Het is een oud sporthalletje waar 4 korven (twee rieten en twee plastic manden) ter beschikking staan. De mensen die komen korfballen zijn erg verschillend. Van studenten tot werkenden en van beginners tot gevorderden. Het verschil is dus enorm groot, maar het zorgt ook voor erg leuke momenten!

Verder heb ik in mijn vrije tijd ook niet stilgezeten. De rest van de week dat Wim hier was, hebben we nog van alles gezien en gedaan. Mirjam kwam die week daarna langs. Dat was erg gezellig! Ik heb ook nog Koningsdag gevierd op een boot, die door de grachten van Berlijn voer.

We hadden met een hele groep kaartjes gekocht voor dit evenement, georganiseerd door de DNBC (De Nederlanders in Berlijn Club, toch?). We kwamen helemaal uitgedost in het oranje aan bij de boot! Er waren al wat meer mensen aanwezig en die zagen er toch wat netter uit dan wij, maar dit feest was voor alle Nederlanders in Berlijn georganiseerd dus iedereen z'n eigen. Totdat de boot ging varen en de voorzitter van de DNBC ons welkom heette namens de Duits Nederlandse Business Club... We waren beland op een netwerkfeestje. Hier moesten we toch wel heel erg om lachen en ondanks dat het allemaal vrij chique was hebben we een hele leuke avond gehad!

Dat weekend erna was het 4 en 5 mei. Er werd in Oranienburg, een plaats dichtbij Berlijn, een dodenherdenking georganiseerd bij concentratiekamp Sachsenhausen. Hier ben ik samen met Chris en Simon (twee studenten die dezelfde opleiding volgen als ik in Groningen, maar in Berlijn stage lopen) naar toe geweest. Het was heel erg indrukwekkend. Op 5 mei ben ik weer samen met Chris, Tessa en Simon op pad geweest. We hebben Teufelsberg, Rathaus Schöneberg en de Hackescher Markt bezocht. Het was een geslaagde dag en we hebben erg veel gezien.

Het weekend erna ben ik even thuis geweest. Het was erg fijn en leuk om iedereen weer even te zien en gesproken te hebben!

En dit weekend is Karen op bezoek in Berlijn. Zaterdag ben ik met Luna en Karen helemaal door Prenzlauer Berg en Berlin Mitte gelopen. Dit zijn twee hele mooie wijken. Karen en Luna hadden deze dag ook spontaan besloten om een tattoo te laten zetten, dus dat hebben ze ook nog gedaan! Gisteren was hier Karneval der Kulturen. Dit is een grote optocht met praalwagens, waarbij allerlei verschillende culturen langskomen, in Kreuzberg. Er was leuke muziek, veel mensen en lekker eten uit alle verschillende culturen die langskwamen. Leuk om een keer mee te maken!

Ik ben inmiddels al over de helft van mijn tijd in Berlijn, maar ik wil nog graag van alles zien en doen. Mijn examens komen er ook bijna aan, dus dat zal ook nog een hectische tijd worden. Ik zal proberen jullie up-to-date te blijven houden!

Liebe Grüße,

Bente

  • 23 Mei 2018 - 20:07

    Aggie Stig:

    Hallo Bente.
    Ik geniet gewoon, als ik je bericht lees.
    Vrije tijd en studie kombineer je erg goed.
    Wat fijn!
    Hartelijke groetjes van theo en aggie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Op deze pagina staan reisverslagen over mijn uitwisselingsjaar in Engeland en over mijn tijd als student in Berlijn.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 14153

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Studeren in Berlijn

27 Augustus 2014 - 23 Mei 2015

A Year Abroad

Landen bezocht: