Veel bezoek, een 2,7 op m'n tentamen en naar huis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu Veel bezoek, een 2,7 op m'n tentamen en naar huis - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu

Veel bezoek, een 2,7 op m'n tentamen en naar huis

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

22 Juli 2018 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe Leute,

Dit is mijn laatste reisverslag uit Berlijn, omdat mijn tijd er hier bijna op zit! Het waren vijf bijzondere maanden in deze grote stad. In dit reisverslag zal ik over mijn laatste paar maanden vertellen.

De laatste keer dat ik iets van me heb laten horen, was ik samen met Karen en Luna naar Karneval der Kulturen geweest. Dus ik zal mijn verhaal dan ook vanaf hier vervolgen. De week na deze reünie was het Luna haar verjaardag. Dit hebben we samen met Luna haar vrienden en familie in een heel mooi park gevierd. Er werd voor eten en drinken gezorgd en het was een super geslaagde avond! Ik heb deze avond ook heel veel Duits gesproken, dus dat was erg goed voor mijn Duits.

De weken erna was het weer back to business. Ik moest nog een stage in Spanje regelen en er kwamen belangrijke presentaties en tentamens aan. Ik heb inmiddels een stage gevonden: ik ga op de talenschool Camino Barcelona midden in het centrum van de stad Barcelona op de marketing afdeling werken! Ik heb hier echt ontzettend veel zin in.
Nadat ik mijn stage had geregeld, moest ik me op mijn presentaties focussen. Deze zijn verder goed gegaan.

Wim kwam in deze drukke periode ook nog een week langs. Dat was erg leuk! We zijn samen naar mijn korfbaltraining geweest. Dat vond iedereen erg leuk. Voor de rest van de week moest ik gewoon naar school, dus Wim heeft toen gewoon gewerkt. Op vrijdag en zaterdag zijn we nog wel op pad geweest. Op vrijdag zijn we naar de Berliner Dom geweest, we hebbben de Hackesche Höfe bezocht en we hebben op dakterras Deck 5 een biertje gedronken. Op zaterdag zijn we naar vliegveld Tempelhof geweest, we hebben de enige echte waterval in Berlijn gezien en we hebben de allerlekkerste hamburgers van Berlijn gehad. Het was weer een geslaagde week!

Een week later had ik zin om de drukte van de stad te ontsnappen, dus toen ben ik samen met Chris en Simon naar Wannsee geweest. Dit is een groot meer aan de rand van de stad. In dit meer ligt ook Pfaueninsel (pauweneiland). Het was een erg mooi eiland, waar allemaal pauwen vrij rondlopen. Op de terugweg naar huis zijn we nog langs de net geopende Hema in Berlijn geweest en we hebben bij snackbar De Molen een lekker patatje gehad.

Die week daarna kwamen Doenja en Anouk voor een weekend op bezoek. Dit was echt super leuk! Op vrijdagmiddag zijn we naar East Side Galery gegaan en daarna hebben we bij Bürgermeister (dit tentje heeft de allerlekkerste hamburgers van Berlijn) gegeten. Verder hebben we nog een drankje gedaan bij Culture Container aan de Spree.

De dag erna hebben we alle highlights van Berlijn bezocht. Toen ik de Brandenburger Tor wilde laten zien, was het er niet alleen druk vanwege de toeristen of alle voetbalfans maar er stonden ook ontzettend veel mensen bij hotel Adlon te wachten. We waren erg nieuwsgierig op wie deze mensen nou stonden te wachten, dus we zijn er bij gaan staan en hebben gevraagd wie er zouden komen. Nu bleek het dat de Rolling Stones de avond van te voren een groot concert hadden gegeven en dat ze op elk moment uit het hotel konden komen. Hier hebben we drie kwartieren op gewacht, maar hebben toen besloten om verder te gaan met de sightseeing... We hebben ze dus helaas niet gezien.

Gelukkig heb ik niet alleen maar weer dezelfde dingen gezien, want Doenja had ook nog een aantal dingen op haar lijstje staan die ik nog niet eerder had gezien of gedaan. We hebben bijvoorbeeld de Führerbunker, de bunker waar Hitler in de Tweede Wereldoorlog heeft gezeten, bezocht. Dit was heel gek om te beseffen dat hij daar onder de grond heeft gezeten. Verder zijn we 's avonds nog naar de Monkey Bar geweest. Dit was ook een hele leuke ervaring.

Op zondag zijn we naar de dierentuin in Berlijn geweest, want dit had ik ook nog niet eerder gedaan. Deze dierentuin zit echt middenin de stad. Het was heel erg leuk en er waren hele lieve panda's! Daarna zijn we naar de vlooienmarkt bij Mauerpark gegaan. Het was echt een mega geslaagd weekend!!!

De weken erna begonnen mijn tentamens. Ik heb al twee cijfers binnen en het zijn beide keren een 2,7 (Niet schrikken! Want het Duitse cijfersysteem is anders dan het Nederlandse systeem. In Nederland was dit een 7,1 geweest). Dus ik heb deze tentamens gehaald! Ik ben ook nog een week naar huis geweest voor eindtoetsen op de Hanze. Ik moest een schriftelijke toets en een mondeling in het Duits maken. Ik heb beide toetsen ruim gehaald, dus dat is erg fijn.

Aankomende week heb ik nog een tentamen Spaans en daarna komt tante Sandra mij ophalen uit Berlijn. We gaan nog twee dagen allemaal leuke dingen in Berlijn doen en daarna is het tijd om naar huis te gaan.

Zoals gezegd, het waren vijf bijzondere maanden in Berlijn. Ik vond het erg leuk, maar ik heb ook heel erg veel zin om voor vijf maanden naar Barcelona te gaan!