Veel geregel, cursus Duits en korfbal in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu Veel geregel, cursus Duits en korfbal in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu

Veel geregel, cursus Duits en korfbal in Berlijn

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

03 April 2018 | Duitsland, Berlijn

Hallo liebe Leute!

Ik zit inmiddels alweer een maand in Berlijn. De tijd vliegt echt voorbij, dus ik vond het tijd voor een update.

Nadat heit, mem en Wim vertrokken waren, had ik een hele week de tijd om al mijn zaken op orde te krijgen. Ik moest namelijk mijn huurcontract ondertekenen, mijn inschrijving bij de Bürgeramt (gemeente) regelen en mijn studentenpas en semesterticket op school ophalen. Ik had de eerste dagen van de week dus genoeg te doen. Op donderdag moest ik voor het eerst "echt" naar school voor een Welcome Meeting en vrijdag moest ik een toets Duits maken, zodat alle internationale studenten op niveau ingedeeld konden worden voor de cursus Duits die de aankomende twee weken zou volgen. Verder kregen we die dag nog een tour over de campus. De school heeft twee campussen, dus het was goed om te weten waar ik moest zijn.

Dat weekend had ik zin om wat meer van de stad te zien. Dus ik had met een paar studiegenootjes uit Groningen, die hier op dit moment hun stage volgen, afgesproken om een dag op pad te gaan. We zijn begonnen bij de Nieuwe Synagoge, daarna zijn we bovenop de Siegesäule geweest. Hier hadden we een erg mooi uitzicht over de stad, maar het was ook super koud bovenop de zuil! Nadat we ons even hadden opgewarmd, zijn we naar het Spionage Museum geweest. Er was van alles te beleven in het museum, heel interactief. Je kon bijvoorbeeld proberen om je door van die lasers te manoeuvreren die je vaak in films ziet als een dief een diamant probeert te stelen. Dit wilden we ook graag proberen, maar net toen we aan de beurt waren sloten ze het hele gebeuren. Dus dat was wel jammer. Als laatste zijn we nog bij Schlesisches Tor geweest, waar we een mooi uitzicht hadden over de Spree. We hebben de dag afgesloten bij de Italiaan. Het was erg leuk om elkaars eerste ervaringen uit te wisselen en van alles van Berlijn te zien!

Op maandag begon mijn cursus Duits. Ik had de toets op vrijdag erg goed gemaakt, waardoor ik in het beste groepje ingedeeld werd. Hierdoor kreeg ik op een hoger niveau les dan op de Hanzehogeschool, dus dat was een stuk uitdagender en leuker!

Maar ik had op deze maandag niet alleen een cursus Duits, maar er stond ook een korfbaltraining gepland. De korfbaltraining werd aangeboden door een andere universiteit in de stad. Veel scholen en universiteiten bieden hun eigen sportprogramma's aan, waardoor je als student goedkoop kan sporten. Ik moest de hele stad door om bij de sporthal te komen. Het heeft me meer dan een uur gekost om bij de training te komen. Om een nog beter beeld te schetsen: het kost me net zoveel tijd om naar het eerste station te fietsen waar ik moet opstappen voor de S-bahn, dan als ik van huis naar het korfbalveld in Drachten zou fietsen. Maar ik heb het er allemaal voor over! Toen ik eindelijk bij de sporthal aankwam met nog 5 minuten voordat de training zou beginnen, kreeg ik te horen dat ik helemaal bij de verkeerde sporthal zat en de sporthal waar ik moest zijn 45 minuten verderop zat. Dit was best wel een domper, want ik had me er toch wel heel erg op verheugd. Ik heb toen besloten dat het het niet meer waard was om nog naar de andere sporthal te reizen. Mijn eerst volgende korfbaltraining staat nu gepland op 9 april. Ik ben benieuwd of het dan wel allemaal goed komt!

De rest van de week heb ik gewoon mijn cursus Duits gevolgd. Op vrijdagavond werd er door de school nog een Welcome Party georganiseerd. Hier ben ik samen met Luna naar toe geweest. Het was een erg leuke avond!

De week erop had ik ook weer cursus Duits, maar er stond nog meer op het programma. De school had namelijk ook een bezoek aan de Bundestag gepland. We kregen een rondleiding door het gebouw en er werden hele interessante verhalen door de gids verteld over het Duitse parlement. We mochten zelfs op de deur van het kantoor van Angela Merkel kloppen, helaas was ze niet aanwezig. Op vrijdag hadden we alweer vakantie in verband met Pasen. Ik ben op Goede Vrijdag samen met Milan en Marleen (twee Nederlandse studenten) naar Ostermarkt op Alexanderplatz geweest. Het was erg gezellig. Op zaterdag heb ik lekker rondgehangen op mijn kamer en op zondag kwam Wim aan in Berlijn! Die was op zaterdagavond op de Flixbus gestapt en kwam zondagochtend vroeg aan en hij blijft hier de hele week.

Op zondag hebben we niks gedaan, omdat het buiten sneeuwde (het weer is hier super wisselend, elke dag weer een verassing) en we erg moe waren. Gisteren zijn we naar het Olympiastadion aan de andere kant van de stad geweest. Heel gaaf als je het stadion inloopt en opeens wordt je helemaal omringt door de tribune, heel indrukwekkend. Daarna zijn we naar Teufelsberg gelopen, omdat het dicht in de buurt zat. Op Teufelsberg staat een groot afluisterstation die door de Amerikanen is gebouwd gedurende de Koude Oorlog. Het was een erg bijzondere plek. Alles was heel erg vervallen en ondergespoten met graffiti, maar de bewoners van Berlijn hebben er een plek van gemaakt waar men rustig wat kan drinken en de graffiti kan bewonderen. We konden beide moeilijk beschrijven wat we allemaal zagen.

Vandaag zitten we in een internetcafé, omdat Wim ook gewoon moet werken. De rest van de week willen we nog wel van alles zien, zoals het Stasimuseum, Checkpoint Charlie, Mauerpark en Spreepark. Op 9 april begint mijn school dan echt. Mijn eerste college is Kommunikationspsychologie.

Ik hoop dat jullie nu allemaal weer up to date zijn!

Bente


  • 03 April 2018 - 16:54

    ANTJE :

    Hey Bente. Leuk om je blog te lezen. Geniet van Berlijn en van Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Op deze pagina staan reisverslagen over mijn uitwisselingsjaar in Engeland en over mijn tijd als student in Berlijn.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 594
Totaal aantal bezoekers 14192

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Studeren in Berlijn

27 Augustus 2014 - 23 Mei 2015

A Year Abroad

Landen bezocht: