De eerste drie dagen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu De eerste drie dagen in Berlijn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Bente Jong - WaarBenJij.nu

De eerste drie dagen in Berlijn

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

10 Maart 2018 | Duitsland, Berlijn

Guten Tag!

Inmiddels zit ik al drie dagen voor mijn studie in Berlijn en het leek mij leuk om mijn blog over mijn tijd in Engeland te vervolgen met een blog over mijn tijd in Duitsland. Ik ben op dit moment in Berlijn, omdat ik hier voor 5 maanden ‘Wirtschaftskommunikation’ ga studeren aan de Hochschule für Technik und Wirtschaft.

Op donderdag 8 maart ben ik samen met heit, mem en Wim om 6 uur ’s ochtends vertrokken naar Berlijn. Acht uren later kwamen we aan bij mijn nieuwe ‘thuis’. Ik woon nu in een studentenflat aan de oostkant van Berlijn. M’n kamer ziet er prima uit en ik heb zelfs een eigen keuken en badkamer. Nadat we alles hadden uitgepakt en geïnstalleerd op de kamer zijn we boodschappen gaan doen. In uur hadden we alles voor elkaar en toen zijn we nog met z’n allen het centrum van de stad in geweest.

We zijn naar Alexander Platz gegaan, waar de Fernsehturm staat. We zijn ook bovenin de hele hoge televisietoren geweest, waardoor we een heel mooi uitzicht over de stad hadden. Na het mooie uitzicht gezien te hebben, zijn we gaan eten in een leuk restaurantje op Alexander Platz. Het was erg gezellig!

De tweede dag zijn hadden we van alles bedacht om te gaan doen. Wim en ik gingen op de fiets naar het hotel van heit en mem om vandaaruit de tram richting het centrum te pakken. Waar het in Nederland zo normaal is om met z’n tweeën op een fiets te gaan, waren we in Duitsland meer een bezienswaardigheid. Na een aantal vreemde blikken van voorbijgangers op straat, waren we bijna bij het hotel. Totdat we opeens iemand achter ons hoorden roepen. Het bleek een politieagent te zijn, die ons erop wees dat het niet gebruikelijk is om in Duitsland iemand mee te nemen op de pakjesdrager van de fiets. Gelukkig was de man goed gehumeurd en nog niet in functie, waardoor hij er wel om kon lachen en ons weer liet gaan! Dat was toch wel een opluchting en we konden er zelf ook wel om lachen. Deze situatie heb ik ook eerder meegemaakt in Engeland, maar het blijft voor buitenlanders heel erg vreemd om met twee mensen op een fiets te gaan omdat de fiets niet wordt gezien als een vervoersmiddel maar juist voor het bedrijven van sport.

Na een leuk begin van de dag zijn we met de tram naar Friedrichstraße gegaan om de Brandenburger Tor en het Reichstag te bekijken. Ondanks dat ik het al een keer gezien heb, bleef het indrukwekkend. Vooral de geschiedenis die zich heeft afgespeeld in de stad en dat nog steeds te zien is, blijft interessant! Verder hebben we ook nog de blokken van het Joods monument bekeken. Dit monument blijft bijzonder om naar te kijken. Na alle deze bezichtigingen was het tijd voor lunch, maar hierna gingen we al direct door naar het DDR museum.

Hier was ik nog niet eerder geweest, dus ik was erg nieuwsgierig naar hoe ze het leven in de DDR getoond hadden. In het eerste deel van het museum stonden allerlei voorwerpen die destijds in Oost-Berlijn gebruikt werden, zoals een trabant, etenswaren en speelgoed. Ook was er informatie te vinden over de censuur in de media. Dat vond ik erg heftig om te zien. Verder lieten ze nog zien hoe een woonhuis in de DDR eruit zag en ze lieten de gevangenis zien. Het was een bijzondere ervaring.
Na het museum bezocht te hebben, wilden we graag nog een stuk van de muur zien. We zijn met de metro naar Bernauerstraße gegaan, waar nog een stuk van de muur staat. Dit was ook erg indrukwekkend om te zien en het is moeilijk om te begrijpen hoe het geweest moet zijn toen de hele muur er nog stond.

Na alle sightseeing was het tijd om een hapje te eten en te drinken. We hebben weer in een leuk restaurantje gegeten en daarna zijn we weer terug naar het hotel/huis gegaan.

Vanochtend zijn heit, mem en Wim weer richting Drachten gegaan. Ik ben vandaag bezig geweest om m’n kamertje schoon te maken, omdat het er toch wel vrij stoffig was. Verder heb ik nog even wat boodschapjes gedaan voor het avondeten!

Het waren 2 à 3 drukke, maar ook hele leuke dagen en een goed begin van mijn tijd in Berlijn!

  • 12 Maart 2018 - 15:25

    Antje De Jong:

    Het waren inderdaad twee hele leuke dagen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Op deze pagina staan reisverslagen over mijn uitwisselingsjaar in Engeland en over mijn tijd als student in Berlijn.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 500
Totaal aantal bezoekers 14164

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Studeren in Berlijn

27 Augustus 2014 - 23 Mei 2015

A Year Abroad

Landen bezocht: