De tweede maand en mijn trip naar Wales - Reisverslag uit Nafferton, Verenigd Koninkrijk van Bente Jong - WaarBenJij.nu De tweede maand en mijn trip naar Wales - Reisverslag uit Nafferton, Verenigd Koninkrijk van Bente Jong - WaarBenJij.nu

De tweede maand en mijn trip naar Wales

Door: Bente de Jong

Blijf op de hoogte en volg Bente

01 November 2014 | Verenigd Koninkrijk, Nafferton

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat geschreven heb en in deze tijd heb ik ook alweer heel veel meegemaakt.

Op 24 september was ik jarig en dat is natuurlijk best wel een speciale gebeurtenis als je op exchange bent. Het is een dag met verschillende emoties. Aan de ene kant is het natuurlijk jammer dat iedereen in Nederland er niet bij kan zijn, maar aan de andere kant is het natuurlijk ook hartstikke leuk om te zien hoe Engelsen hun verjaardag vieren. Toen ik 's ochtends wakker werd en ik naar beneden ging voor ontbijt had Michele een hele tafel met cadeautjes volstaan. Ik heb hele leuke dingen gekregen, zoals parfum en body butter en cozy socks! Ook had ze een hele mooie taart voor mij gebakken. Na deze geweldige start van de dag ging ik naar school waar iedereen kaarten voor mij had meegebracht en ik kreeg allemaal felicitaties. Iedereen probeerde de verjaardag wensen in het Nederlands op hun kaarten te schrijven, wat het erg grappig maakte (vb. "gelukkige verjaardag"). Na school kwam Britt met mij mee naar huis en toen zijn we 's avonds samen met Michele uiteten geweest in een pub. Dat was een erg leuke ervaring! Ook wil ik iedereen in Nederland bedanken voor alle felicitaties, kaarten en cadeautjes. Ik vond het hartstikke leuk en heel erg lief!

Een paar dagen na mijn verjaardag heb ik me ingeschreven bij de sportschool. Dus het sporten komt ook op gang! Ook heb ik al mijn eerste twee netbal trainingen gehad. Voor de mensen die niet weten wat netbal is: Netbal lijkt heel erg op basketbal en korfbal. Je speelt het met 5 mensen in één team en iedereen heeft een eigen positie. Omdat er niet een echte vereniging in de buurt zit, speel ik in een team met mensen die het meer voor de gezelligheid doen. Om de sport te leren is dit een prima begin, want ik ken nog lang niet alle spelregels en posities. Ik hoop dat als ik het wat meer onder de knie krijg dat ik me kan aansluiten bij een vereniging. Ik vond het heel erg leuk om te doen en ik had in de eerste training ook al 2 keer gescoord! Iedereen vond dat ik het erg goed deed voor de eerste keer!

De weken daarna verliepen prima. Alhoewel, op een woensdag hebben we altijd een ander rooster op school. De tijden veranderen die dag, zodat we dan eerder uit zijn. Op woensdag heb ik altijd maar een les en dan word ik soms gebracht door Michele, maar deze keer zou ik zelf met de bus gaan. Ik had de tijden van mijn les gecontroleerd en mijn bus en het sloot goed op elkaar aan. Dus ik wist precies wanneer ik zou vertrekken etc. Maar toen ik bij de bus stop zat, controleerde ik toch maar een keer mijn tijden. En toen bleek dat ik niet goed had gekeken en daardoor moest ik lopen naar school. Maar het is best een eindje lopen naar school. Dus toen ik op school aankwam, had ik mijn les gemist. Gelukkig was het niet zo'n groot probleem en kon ik weer naar huis...

Gelukkig was het een paar weken daarna vakantie en kon ik lekker uitrusten. In mijn herfstvakantie ben ik naar Wales geweest met de organisatie Into. De eerste dag ben ik met de trein naar Peterborough gereisd en heb ik een nachtje geslapen bij de Australische Alex en Duitse Charlotte. De dag erna gingen Alex en ik in het mini busje met nog een paar anderen op weg naar Gloucester om meer mensen op te halen. En vandaar zijn we naar Wales gereden. Wales heeft echt ontzettend mooie natuur. Onze locatie zat dichtbij Cardiff. Op de dag van aankomst, kwamen er ook nog andere studenten van Into en ook drie Nederlanders van de organisatie waren overgevlogen als begeleiding. Dat was natuurlijk erg leuk! De dag erna stond de eerste activiteit op het programma en dat was gorge scrambling. Gorge scrambling is het lopen, zwemmen, klimmen en springen in een rivier. Het was ontzettend gaaf om te doen. De eerste sprong in het water werd de "shocker" genoemd, omdat je er dan achter komt hoe koud het water is (5-6 graden Celcius). Daarna zijn we bij watervallen opgeklommen en ook zijn we van verschillende watervallen afgesprongen. De tweede dag hebben we gesurft en paddle boarding gedaan. Ik vond het surfen heel erg leuk om te doen. Het is me twee keer gelukt om te staan. Paddle boarding vond ik eerlijk gezegd een beetje saai en de wind was vrij sterk, waardoor het moeilijk was om vooruit te komen. Nadat we ons hadden omgekleed in het mini busje, wat echt een drama was, zijn we weer terug naar de accommodatie gegaan. Daar hadden we de keuze om te klimmen of om quad biking te doen. Omdat iedereen op de quad wilde, heb ik geklommen. Het was leuk om te doen. Ook was er een hele grote kabelbaan waar ik ook vanaf ben geweest. En toen was de week alweer voorbij. Het was echt een hele leuke week waar ik heel veel mensen heb ontmoet. Ik sliep op een kamer met een Duitser, Deense, Nieuw-Zeelander en twee Australiërs. We hebben heel veel plezier gehad. De weg terug was trouwens niet heel fijn. Die ochtend gingen we naar een koolmijn, maar de weg er naar toe was met heel veel bochten. Hierdoor werd ik ontzettend misselijk. Ik ben nog wel de mijn in geweest en het was heel indrukwekkend om te zien hoe mensen daar vroeger hebben gewerkt. Het was best klein en ik moest constant bukken om niet m'n hoofd te stoten. Daarna gingen we weer door naar huis. We hebben weer mensen bij Gloucester afgezet en zijn daarna doorgereden naar Peterborough. Maar het was een ontzettend lange dag in zo'n mini busje en ik moest daarna nog drie uur met de trein. Dat zorgde er niet echt voor dat ik me beter voelde. De eerste trein voelde ik me nog wel oké, maar in de tweede trein werd het echt te veel en was ik ontzettend ziek. Michele haalde me op in Hull en toen zijn we naar huis gegaan, toen ik eindelijk in m'n bed lag (1.00u) heb ik een beroerde nacht gehad en tijdens Halloween ben ik een dagje thuis gebleven en heb ik TV gekeken. Halloween wordt hier trouwens best groot gevierd. Mensen gaan de straat op en kloppen aan je deur en vragen om snoep of je leven. Het was best leuk om een keer mee te maken hoe dat gaat. Gelukkig voel ik me vandaag al een stuk beter. Karen uit Denemarken blijft vannacht slapen, omdat we een feestje van Molly hebben!

Dit was het weer!

See U!

  • 12 November 2014 - 21:19

    Jolanda:

    He Bente

    Zo wat een verslag, en wat heb je veel beleeft,
    Ik kan wel merken dat je het daar ontzettend naar je zin hebt

    Wel ben ik benieuwd naar een paar mooie actie foto's wanneer jij aan het netballen bent.

    Veel plezier, geniet ervan en tot het volgende verslag

    Groetjes Jolanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Nafferton

Bente

Op deze pagina staan reisverslagen over mijn uitwisselingsjaar in Engeland en over mijn tijd als student in Berlijn.

Actief sinds 21 Juli 2014
Verslag gelezen: 584
Totaal aantal bezoekers 14199

Voorgaande reizen:

10 Maart 2018 - 31 Juli 2018

Studeren in Berlijn

27 Augustus 2014 - 23 Mei 2015

A Year Abroad

Landen bezocht: